Øvrigt indhold

”Best practice” inden for linkbuilding   

Det kan være frustrerende, hvis virksomhedens hjemmeside aldrig når til tops i søgemaskinens resultater. Selvom hjemmesiden er knivskarp er det nemlig ikke ensbetydende med, at hjemmesiden rangerer højt, når potentielle kunder søger på eksempelvis Google. Måden at løse dette problem på er ved at fokusere på linkbuilding.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en gren indenfor søgemaskineoptimering, som handler om at skaffe indgående links til sin egen hjemmeside. Et link fra en anden hjemmeside er nemlig, i søgemaskinernes øjne, det samme som en anbefaling. Søgemaskinerne er meget opmærksomme på at vise brugerne de mest relevante resultater, når de søger efter noget bestemt. Derfor er links fra andre hjemmesider så vigtige, da de er med til at gøre din hjemmeside relevant for søgemaskinerne.

Man skal dog have for øje, at det ikke handler om at få flest links. Det kan man ellers godt være tilbøjelig til at tro i en digital verden, hvor det handler om at få mange likes. Det er en hårfin balance at lave god linkbuilding, og derfor skal man stræbe efter at følge ”best practice” inden for linkbuilding

God linkbuilding handler om relevante links

Som tidligere skrevet, så handler det ikke om at have flest links. Det handler i højere grad om at have relevante indgående links. Sådanne links belønner søgemaskinerne nemlig. Det vil sige, at det skal være links fra hjemmesider, som på en eller anden måde er i samme kategori som din egen hjemmeside. Relevans behøver dog ikke kun at være i forhold til, hvilken branche, det drejer sig om. Geografien kan nemlig også have betydning, således, at et link fra den lokale avis også vil blive anset som relevant.

Derudover kan det være gavnligt at få indgående links fra hjemmesider, som søgemaskinerne har stor tillid til. Den tillid, som hjemmesiden har, vil nemlig smitte af på din hjemmeside. Til sidst skal man også være opmærksom på, at det ikke kun er den samme hjemmeside, som linker masser af gange til din hjemmeside. Søgemaskinerne lægger nemlig også stor vægt på, at links kommer fra forskellige hjemmesider.

De mindre detaljer er ikke mindre vigtige

Når du har styr på, hvilke hjemmesider, der ville være gavnlige for din linkbuilding, så kan du med fordel begynde at fokusere på de mindre detaljer – som ikke er mindre vigtige. Disse parametre er nemlig afgørende for, hvor stor en værdi du får ud af et link.

  • Linkets placering er væsentligt. Det giver nemlig ikke den samme linkværdi, hvis linket står nederst på siden sammenlignet med, hvis det bliver placeret øverst i brødteksten.
  • Ankerteksten er også en vigtig faktor. Det er det ord eller den sætning, som udgør selve linket. Her skal du være opmærksom på at variere ankerteksterne. Det kan både være i form af ”læs mere her” eller et bestemt søgeord eller sætning.

Hvis det virker som en uoverskuelig opgave at få styr på linkbuilding i din virksomhed, så kan du få et bureau til at hjælpe. Så slipper du for at navigere rundt i, hvad der er god og dårlig linkbuilding.

Related posts

Derfor er firmafester en god ide

redaktionen

Hjælp børnene godt på vej

redaktionen

Det helt rigtige webdesign

redaktionen