En tryg og struktureret hverdag er essentiel for elever med diagnoserne autisme og ADHD. Efterskoler, der har et specielt fokus på elever med disse diagnoser, tilbyder ofte et unikt og specielt tilpasset læringsmiljø, hvor disse elever føler sig hjemme og kan udvikle sig socialt og fagligt. Læs med her for at få mere viden om, hvad en efterskole, som specialiserer sig i elever med ADHD og autisme, kan tilbyde
Sociale færdigheder og fællesskab i centrum
Elevernes sociale færdigheder er et centralt fokuspunkt for at udvikle eleverne på deres efterskoleophold. Igennem forskellige sociale aktiviteter lærer eleverne at samarbejde, kommunikerer og skabe nære relationer. Disse kompetencer hjælper med at forbedre den enkelte elevs selvtillid samt evne til at skabe relationer. Efterskole autisme gaming hænger sammen, da gaming kan være med til at danne tekniske og sociale kompetencer for eleverne.
Individuel støtte i hverdagen
Efterskole autisme og efterskole ADHD giver individuel støtte, hvor eleverne har behov for det. Lærerne er uddannede i at håndtere de særlige udfordringer, som diagnoserne kan bringe, hvorfor der lægges vægt på en fast struktur i hverdagen, så eleverne føler sig trygge og fokuserede. Alle elever bliver inkluderet og der er plads til personlig udvikling. Efterskole autisme har også specialiseret undervisning, som er tilpasset eleverne, så de får mest muligt ud af det og lærer bedst muligt.
Gaming som læringsværktøj
Efterskole autisme benytter gaming, så eleverne igennem gaming kan lære om strategisk tænkning imens de har det sjovt og samarbejder. Gaming er en motivationsfaktor, som skaber engagement hos eleverne imens de får kompetencer i problemløsning. Udover gaming kan naturen også bruges til aktiviteter, hvor eleverne får frisk luft og bliver mere fokuserede. Forskellige udendørs fællesaktiviteter er også med til at give eleverne sociale kompetencer, hvor de kommer fysisk i gang og bruger kroppen imens de samarbejder med de andre elever.