Når mange tænker på ulykker og køretøjer, der går i stå, tænker de på almindelige personbiler. Derfor har langt de fleste privatpersoner også en aftale med et firma, som yder vejhjælp. Men det er ikke kun for privatpersoner, at uheldet kan være ude. Det kan det også sagtens for chauffører, der kører for et firma.
Kommer en af dine chauffører kørende i en lastbil eller en traktor, kan der også være en risiko for, at der sker noget med køretøjet, så det ikke er i stand til at køre videre. I disse tilfælde er det vigtig, at der er lagt en klar plan for, hvad chaufførerne skal gøre, hvis uheldet en dag er ude.
Lav en aftale om vejhjælp
Det bedste, du kan gøre for dine chauffører og for firmaet, er at lave en aftale med et vejhjælpsfirma. Ved at gøre dette er du sikker på, at chaufførerne altid har nogen at ringe til, hvis de en dag har brug for hjælp. Det er lige meget, om det blot er hjælp til at fikse noget på stedet, eller om det er en mere krævende opgave. Et vejhjælpsfirma kan det hele. De hjælper med både reparationer og bugsering. Samtidig bestræber de sig på at gøre arbejdet så hurtigt som muligt, så dine chauffører kan komme hurtigt videre med deres opgaver.
Find en intern procesdyre
Udover at I bør have en aftale på plads med et firma om vejhjælp, bør I også sørge for at have en intern procesdyre på plads. Med dette menes, at I bør have styr på, hvad der skal ske inden for firmaet, hvis en af jeres chauffører har et uheld. I bør have en aftale, om præcis hvem chaufførerne skal ringe til, så de ikke er i tvivl om dette. Personen, der modtager opkaldet, bør derefter stå for at informere alle andre, der har brug for informationen om, at chaufføren er forsinket. Det kan for eksempel være kunder, som måske venter på, at chaufføren ankommer med deres varer.
Forbyg problemer
Uanset om I har en god og tilrettelagt plan for præcis, hvad der skal gøres, hvis uheldet en dag er ude for en af jeres chauffører, eller ej, er det stadig rigtig irriterende. Samtidig er det næsten også altid dårlig timing, da der jo er en grund til, at chaufførerne er ude at køre i det hele taget. Det er derfor en rigtig god ide at gøre alt, hvad I kan, for at forbygge mulige problemer. Sørg for at tjekke ting som dæk og olie ofte, så I er sikre på, at alt er, som det skal være. Det er nemlig meget mere belejligt at opdage et problem, før det reelt bliver et problem.
Med styr på disse tre områder bør I som firma være godt udstyret og forbedret, hvis I en dag oplever problemer med jeres køretøjer. Problemer som I nu har en god og effektiv løsning på, så I kan komme lidt lettere igennem dem.