Øvrigt indhold

Sådan får du en bedre nattesøvn

Mange danskere døjer med en dårlig nattesøvn. Det kan have mange årsager, men ændrer ikke på at det ikke er optimalt for kroppen. Vi giver dig nogle tips til, hvordan du får en bedre nattesøvn

Beklædningen

Flere kilder fortæller efterhånden, at det bedste for dig, er at sove uden noget tøj på. Men hvis du alligevel sover i en eller anden form for nattøj, så sørg for at det er behageligt. Behageligt nattøj kan gøre en kæmpe forskel for din søvn. Selvom du skal anskaffe dig den rette beklædning, så behøver det ikke koste en formue. Billigt nattøj kan også sagtens være den rigtige løsning, så længe det opfylder dine behov.

Brug en app

For at undersøge din søvnrytme, kan du med fordel bruge en app. Der findes flere gratis-apps, som Sleepzy og Sove tid. Disse apps kan hjælpe dig med at se hvornår det går galt i din søvn, og hvor længe det varer. På den måde, har du nemmere ved at kontrollere hvad der skal til, for at du kan komme på rette spor, med en ordentlig nattesøvn

Undgå at kigge ind i en skærm kort før søvn

Du bør undgå at bruge tv, mobil og tablets lige inden du skal sove. Undersøgelser viser, at det kan påvirke din søvn negativt. Dette er både i form af den mængde lys som du får, sent på dagen, men også pga. din hjernes engagement. Hvis du spiller et spil, eller ser en film, så kan hjernen fortsætte med at opsamle informationer og indtryk, og derfor have svært ved at falde til ro.

Du bør undgå de elektroniske genstande en time før du skal sove. Især hvis du har søvnproblemer i forvejen. Du kan i stedet læse en bog eller høre noget beroligende musik.

Undgå koffeinholdige drikke

Du bør undgå at drikke noget der indeholder koffein, og for den sags skyld også sukker. Det vil sige kaffe, energidrik, sodavand osv. Disse midler kan være med til en dårlig nattesøvn, da du har sværere ved at falde til ro. Så du bør droppe aftenkaffen, så du kan få en bedre søvn

Hold styr på din døgnrytme

Ofte ser man, at folk har en døgnrytme som ikke harmonerer i hverdagen. Især hvis du lader dig slå ud af en ferie, eller blot over en weekend. Det er vigtigt at du prøver at fastholde dine søvnrutiner, så du kommer i seng til samme tid hver dag. Dette hjælper kroppen til at vænne sig til søvnen, så du på dette tidspunkt begynder at føle dig træt.

Hvis du derimod går for sent i seng i weekenderne, så vil du opdage at du får problemer med at falde i søvn igen om mandagen. Og så er det en dominoeffekt som går udover de kommende dage. På den måde kommer man hurtigt tilbage til der man startede, hvis man ikke holder styr på rytmen.

Hold blodsukkeret stabilt

Du bør ikke spise for meget eller for lidt, inden du skal sove. Ved at have en normal følelse af mæthed, har du en bedre balance i kroppen, og er derfor mere rolig. Når du har spist tilpas, har du altså lettere ved at falde i søvn.

 

Related posts

Din individuelle identitet

redaktionen

Find den rette kokkejakke til dine medarbejdere

Administratoren

Forny din bolig for få midler

redaktionen