Man er jo ikke meget for at indrømme det i et pænt selskab, men det ydre tæller. Om man kan lide det eller ej. Det gælder også for virksomheder. Det har betydning for, hvordan kunder og ikke mindst potentielle kunder ser på virksomheden, hvorvidt den fremstår pæn og velplejet eller ej. Sidstnævnte kan for eksempel være, hvis der er beskidt, rodet, har maling, der skaller eller ikke vedligeholdte grønne arealer. Alt sammen ting, der intet har med kompetenceopgaverne for den pågældende virksomhed at gøre, men ting virksomheden alligevel bliver bedømt på.
Benyt dig af folk med de rette kompetencer
Der findes masser af firmaer, der tilbyder hjælp med netop vedligeholdelse. Det benytter de smarte virksomheder sig af. Det giver ingen mening for en bogholder at slå græs i sin arbejdstid, ligesom du heller ikke beder en maler om at gøre toiletterne rene. Det giver mening at lade folk arbejde med det, de faktisk får deres løn for. Som man sagde, da morfar var ung: skomager bliv ved din læst. Det er der del fornuft i specielt med tanke på de høje danske lønninger.
Hjælp til udvendig vedligeholdelse
I løbet af året er der forskellige udvendige vedligeholdelsesopgaver, der skal klares: græsset skal slås, hækken klippes og sneen ryddes. Man kan enten vælge at hyre et firma ind ad hoc eller man kan have en løbende aftale, hvor man bliver serviceret året rundt efter behov. I de fleste tilfælde kan det godt betale sig at have en løbende serviceaftale. På den måde slipper man for at bruge ressourcer på at finde ud af, hvornår hvad skal gøres og af hvem. Har man en serviceaftale, så sørger firmaet for, at der altid ser pænt ud på virksomhedens arealer.
Førstehåndsindtrykket er vigtigt
Man får kun en chance for at give et godt førstehåndsindtryk. Det er fuldt forståeligt og helt som det skal være, at virksomheder selvfølgelig fokuserer på deres kerneområder. Men man skal ikke undervurdere den signalværdi et dårligt førstehåndsindtryk af en virksomhed har på kunder. Selvom græsslåning eller rengøring intet har med virksomhedens kompetenceområder at gøre, så bliver den bedømt på, hvordan disse områder håndteres. En virksomhed, der ikke vedligeholder deres udenomsarealer eller ikke får gjort ordentligt rent bliver bedømt på disse mangler. Kunder kan hurtigt tænke: mon virksomheden er ligeså sjuskede med deres kompetenceopgaver? De fleste virksomheder har ikke råd til, at deres kunder får den slags tanker. Som virksomhed er det heldigvis en ting, man nemt kan rette op på, således at kunderne aldrig nogensinde får den slags tanker.
Benyt udbydere fra nærområdet
Der er absolut ingen undskyldning for ikke at søge hjælp til disse områder. Nogle vil måske spørge sig selv, om de har råd til det. Spørgsmålet er snarere: har I råd til at lade være?
Af hensyn til blandt andet miljøet kan det være en fordel at benytte arbejdskraft fra lokalområdet. Er man virksomhed i Midtjylland kan man med fordel kontakte Midtjysk Haveservice i Silkeborg, der blandt andet tilbyder græsslåning efter behov (for eksempel med robotplængekliper eller med minitraktor).