At transportere gods fra A til B bliver mere og mere vigtigt i vores globaliserede hverdag. Der findes mange produkter, som først skal transporteres fra producenten til kunderne over hele Danmark – før de kan blive nydt. Nogle gange er det hellere ikke muligt at få fat i de mange forskellige produkter uden at de blev transporteret på en eller anden måde.
Generelt findes der fire forskellige måder at transportere gods: på vejen, på skinnerne, på havet, og i luften. I denne artikel kigger vi nærmer på transport på Danmarks travle motorveje.
Når der transporteres godt på vejene, så sker det naturligvis i lastbiler. Der findes dog ikke kun én type lastbil – lastbiler bliver naturligvis tilpasset alt efter behov. Transportbranchen har udviklet sig i højt tempo i de sidste år – og det har ført til mange flere og større krav til lastbiler ved transport af forskelligt materiel. Der findes derfor ikke kun én løsning til transport på vejene, men mange individuelle løsninger, som er tilpasset til transport af forskelligt materiel. Det kan for eksempel være en lastbil med wirehejs, en 3-akslet kærre, forskellige andre ladopbygninger og påhængsvogne.
Når der transporteres gods i lastbiler, er der selvfølgelig også store krav til blandt andet drift og sikkerhed. Når en lastbil ikke er på vejen, så tjenes der ikke penge – og derfor skal lastbilerne selvfølgelig være så meget på vejen som muligt. Det er muligt, hvis man allierer sig med et dygtigt lastbilværksted, som kan hjælpe ved nedbrud midt på vejen – ideelt med en servicevogn, som kan komme ud og kigge på lastbilen, hvor den er gået i stå. Derudover er det selvfølgelig også vigtigt at overholde serviceeftersyn for at kunne undgå disse nedbrud i det hele taget. Serviceeftersyn bidrager desuden til at lastbilen er sikker at køre for chaufføren og samtidig sikker for den resterende trafik. En lastbil kan nemlig gøre stor skade på vejen, hvis for eksempel bremserne ikke virker – så det er en god idé at hive lastbilerne ind til service regelmæssigt.