Hvert år kører mange danske og udenlandske lastbiler på de danske motorveje. Med på turen har de gods på deres trailere. Godset kan være alt muligt – fra varer til genstande eller materialer, og der bliver transporteret gods fra mandag til søndag over hele landet. For at sikre, at lastbilerne kører uden problemer med deres til tider tunge gods, er det især vigtigt at lastbilerne kommer til eftersyn på et værksted regelmæssigt hvert år. Der findes mange forskellige værksteder i Danmark, som er specialiseret i at tage et nærmere kig på de store maskiner. På værksteder, der er specialiseret i lastbiler, er der nogle dygtige fagfolk i gang med at kontrollere, justere og reparere dag efter dag. Mekanikerne ved alt om dæk, hejse, hydraulik og trailere – og de bidrager til at gøre Danmarks motorveje mere sikre og pålidelige.
Lastbiler skal regelmæssigt til serviceeftersyn
Men det er ikke kun mekaniker på lastbilværksteder, som medvirker i at sikre, at lastbilerne kører, som de skal. Der findes nogle lovmæssige krav, der skal overholdes i forhold til, hvor ofte en lastbil skal kontrolleres i forbindelse med lastbilservicen. Hvis en “sværvægter” (og det kan man godt sige om en vægt mellem 3.500 kg og 12.000 kg) ikke sendes til eftersyn, så kan det ende i, at man skal betale en stor bøde. På den måde er loven også med til at holde styr på vores sikkerhed på motorvejene.
Det er ikke kun selve lastbilen, der skal til syn
Nu har vi snakket meget om lastbiler, men vidste du, at der faktisk er flere dele af en lastbil, der skal til eftersyn regelmæssigt? I forbindelse med sikkerheden på motorvejen er det rigtig vigtigt at nævne, at en trailer også skal kontrolleres på et serviceværksted regelmæssigt. Trailer service er således en meget vigtig del af at sikre at lastbilen er driftssikker.